De 10 van Gramsbergen

Inleiding

De 10 van Gramsbergen voert over rustige landelijke wegen door de buurtschappen Holtheme en Den Velde. Onderweg raak je bijna de grens met Duitsland aan. Vanaf de start loop je vrijwel direct in het mooie buitengebied. In de route zijn de meest favoriete paadjes van de lokale hardlopers opgenomen zoals de (deels) onverharde Broekdijk en Slingenbergweg. Loop je deze route vroeg in de ochtend, dan is de kans op het spotten van wild groot. Door Den Velde loop je terug naar het Almelo Haandrik kanaal. Het Gramsberger bosje waar de Loopgroep Gramsbergen regelmatig traint mag niet in deze route ontbreken. In het bosje moet je constant rechts aanhouden zodat je langs de rand rondom door het hele bosje loopt. Eénmaal uit het bosje zie je de brug van Gramsbergen en ben je bijna bij het eindpunt.

Lengte van de route

De route heeft een lengte van 10 km (routekaart; zie onder)

Startlocatie

Parkeerplaats SV Gramsbergen; Hoge Holt 17, 7783 BH in Gramsbergen

Markering

De route is gemarkeerd met ronde groene stickers op lantaarnpalen en verkeersbordpalen

GPS tracking

Er is een GPS track bestand beschikbaar. De startcoordinaten zijn

Route omschrijving

De 10 kilometer van Gramsbergen start in de richting van het fietspad tussen het voetbalveld en CF Kunststoffen. 2. Aan het eind van het fietspad sla je linksaf en daarna rechtsaf. 3. Het fietspad volg je tot het pad op de Doorbraakweg aansluit. 4. Op de Doorbraakweg sla je de tweede weg rechtsaf de Broekdijk op. 5. Deze weg volg je naar links om vervolgens de eerste weg rechtsaf te slaan. Je loopt nu op de Dennendijk. 6. Aan het eind van de Dennendijk sla je linksaf het bospad op. 7. Aan het eind van het bospad ga je rechtsaf de Rondweg op. Deze weg volg je helemaal de bocht door tot de Lambertsdijk. 8. Hier ga je linksaf om vervolgens de eerste weg weer rechts te gaan op de Zwolseweg. 9. Op de Zwolseweg ga je de eerste weg rechts, de Slingenbergweg op. Dit onverharde pad loop je af om aan het eind linksaf te slaan. 10. Nu loop je weer op de Rondweg en deze volg je tot je bij het kanaal op de t-splitsing rechtsaf slaat de Kanaaldijk op. 11. Bij het Gramsberger bosje aangekomen loop je het grote rondje door het bos. 12. Weer vooraan in het bos aangekomen ga je rechtsaf de Kanaaldijk op. 13. Bij de brug ga je rechtsaf weer richting het beginpunt.